sunnuntai 3. elokuuta 2008

Kömmähdyksiä

Havahduin muutama päivä sitten huomaamaan, että minun pitää edelleen vahtia itseäni. Keittiössä työskennellessäni olen napsinut sitä ja tätä suuhuni ruoan valmituksen yhteydessä maistellessani teoksiani. Olen yrittänyt päästä tästä tavasta eroon, etten söisi vahingossa gluteenia - ja luulinkin jo olevani "kuivilla", mutta...

Tekaisin lapselleni burriton ja kuinka ollakaan vehnätortilla oli hieman tarttunut lautaseen kiinni. Kiskaisin lautaseen jääneen palasen irti ja laitoin suuhuni ja nielaisin. Vasta sen jälkeen ymmärsin, mitä olin tehnyt. Sinne meni - ja minkäs teet...

Kävin Axun Pizzassa hakemassa kebab-salaatin. Edellisellä kerralla salaattiin ei tullut leipää. No tällä kerralla tuli. Enkä tietenkään ehtinyt väliin ennen kuin leivät ehtivät jo rasiaan. Onneksi ne kävivät vain yhdessä lokerossa - ja lihan sain kokonaan toiseen rasiaan. Tutkin kotona rasiaa ja tuumasin, ettei leivän hippuja ole muussa rasian sisällössä. Mietin kuitenkin, onko pizzeria oikea paikka keliaakikolle ollenkaan. Siellä on vehnäjauhoa joka paikassa; ja jos välineistä ja pinnoista ei huolehdita, todennäköisesti joka ruoassakin on vehnäjauhoja. Vai onko...

No nämä varotoimenpiteet eivät kuitekaan tainneet toimia. Luulen saaneeni gluteenia myös jostain muualta, vaikka olen tutkinut kaiken syötävän. Olisiko jossain tuotteessa ollut gluteenia, vaikkei sitä mainitakaan?? Olo on ollut muutamana päivänä huono - oireet on palanneet... Olenkin tässä miettinyt, kuinka pieni gluteenimäärä aiheuttaa oireilua.

Ei kommentteja: